Trasiga spridare till Seldénmaster har varit ett återkommande ämne på forumet. Själv har jag dragits med medfarna spridare som dessutom förefaller vara modifierade tidigare. Spridarna var tidigare monterademed maskinskruv vilket jag anar har medfört att hålen i spridarna har "filats upp" på ett olämpligt sätt. Jag har ersatt maskinskruven med riggbult, vilket fungerade väl. Tendens till sprickbildning har uppstått i spridarna nära mastfästet. Det förefaller även som om det förekommer olika spridare i masterna även om fästet i masten är lika. Jag har försökt få fram uppgifter om hur originalspridarna ser ut och om det går att få tag på dessa. Det har inte lyckats.
Slutligen valde jag att låta ett kvalificerat företag svetsa mina spridare. Båten seglar nu med de reparerade spridarna. Det förefaller vara en lyckad lösning som kan rekommenderas.
Tänk dock på att anlita en svetsare som har stor erfarenhet av att svetsa i aluminium.
Det kan även vara hjälpsamt om fler delar med sig av sina erfarenheter av Seldénmaster och i synnerhet dess spridare.