Svenska IF-båtförbundets forum • Montering av krängband
Sida 1 av 1

Montering av krängband

Postat: 24 feb 2009 09:10
av Håkan IF-95
Jag tänker montera krängband. Jag har band av den typ man använder till bilbälten.

Jag vill gärna ha tips om bästa sätt att fästa dem, lämpliga längder, eventuella justeringsmöjligheter. Är det bäst med tre separata band?

Re: Montering av krängband

Postat: 24 feb 2009 17:09
av FredrikH
Jag kan definitivt rekommendera tre separata band. Jag har seglat på båtar där det bara funnits två band (ett för rorsman och ett för gastarna), det funkar inte så bra, när ena gasten sätter sig upp, klippar man benen på den andra gasten (det känns iallafall så).

På vår båt har vi också monterat möjlighet för varje person att justera längden på sitt krängband. Det är bra om man skall hänga länge att kunna ändra position ibland för att få en liten aning syre till vaderna.

Gummiband som håller upp banden över sittbänkens kant gör det lättare att peta i fötterna när man skall hoppa upp på sargen.

Re: Montering av krängband

Postat: 24 feb 2009 22:07
av johan swe-1870
Jag gjorde en kompromiss för jag ville göra minsta möjliga ingrepp på båten. Det blev därför två band, ett för rorsman och ett för besättningen. Mina gastar är därför inte helt förtjusta, men jag anser att det fungerar.

Jag valde att inte sätta byglar eller andra fästanordningar på ytor jag vill sitta/ligga på eller luta mig mot i hamn.

Köp band av UV-stabiliserat material, annars bryts de ned av solljuset.

Re: Montering av krängband

Postat: 25 feb 2009 08:55
av Håkan IF-95
Var någonstans (på sittbänken) har ni fäst banden?

Re: Montering av krängband

Postat: 25 feb 2009 16:57
av johan swe-1870
Som ett led i kompromissen satte jag tre byglar på var sida, alla på den lodräta delen nedanför sittytan. Längst föröver sitter den högt, den mittre är placerad under skotbalken (obs: det blir lägre än du tror p g a hur det ser ut på insidan!) och den aktre monterade jag på det lilla akterskottet precis mellan handskfacket och locket till stuvfacket, alltså även den högt. Alla sitter på lodrät yta med genomgående skruv, bricka och mutter.

Justering av bandens längd görs genom att variera längden på de tampar som varje band har i sina båda ändar. Inte helt snabbt och enkelt, men fungerande.

Det främre bandet har gummiband som sträcker det. Gummibandet har jag fäst i ett hål jag borrade i metallisten till skjutluckan till ruffen.
Det aktre bandet hämtar jag lätt upp med min långa arm, då jag behöver det, så det har inget gummiband. Här prioriterade jag att bandet ska vara ur vägen från luckorna.

Jag har sett andra som har satt justerbara beslag för remmar direkt på sittytan, men det var precis den jag inte ville förstöra.

Re: Montering av krängband

Postat: 25 feb 2009 17:01
av maja
Jag har fäst :

2 par mina beslag på den vertikala ytan uder sittytan , ungefär i höjd med storskotsbalken enligt:
  • Ett par beslag mycket nära ruffskottet
    Ett par beslag mittemellan ruffsott och skotbalk
Dessutom
  • Ett par beslag i själva skotbalken, på ytan mot ruffen, nära sittbänkarna
    Ett par besslag på den vertikala ytan på akterkant sittbrunn, under sittbänken, ungefär i höjd med storskotsbalken
Beslagen i skotbalken används för både rorsmans hängband och mittgastens hängband.

Hängbanden är tillverkade av 2-3-tons lyftband (50 mm brett) med inslagna öljetter. De knyts eller schacklas till beslagen.

Re: Montering av krängband

Postat: 12 mar 2009 14:41
av IF1158
Bifoga gärna bilder. En bild säger mer en 1000 ord...