Svenska IF-båtförbundets forum • Vad heter båten egentligen?
Sida 1 av 1

Vad heter båten egentligen?

Postat: 22 aug 2007 08:25
av votiv
När man pratar med båtfolk i allmänhet och IF-folk i synnerhet så verkar det finnas två sätt att uttala "IF". En del säger "i-eff" och en del säger "iff". Vilket är det rätta?

/Uffe

Postat: 22 aug 2007 08:42
av IF_admin
Båda.. 8)

Postat: 22 aug 2007 09:36
av Fredrik IF-1011
IF är förkortning av "Internationell Folkbåt". Tvåbokstavsförkortningar brukar väl i allmänhet uttalas som bokstäverna de består av.

Men om det nu finns parallella uttalsformer, så är det ju det som gäller.

Personligen känner jag att [i-eff] är en båt (eller kanske en idrottsförening), [iff] är ett försäkringsbolag.

Postat: 22 aug 2007 10:23
av votiv
Ja, man säger väl inte "Fnn" om FN utan "Eff-en"...

/Uffe

Postat: 22 aug 2007 10:33
av Fredrik IF-1011
votiv skrev:Ja, man säger väl inte "Fnn" om FN utan "Eff-en"...
Nä, men man säger "Saco" om SACO. Och "nato". Och "sas" även om de vill att man skall säga "ess a ess". Men tvåbokstavsförkortningar har jag svårt att komma på några som uttalas "ljudat" och inte med bokstavsnamnen.

Jag hittade ett avsnitt av "Språket" i P1, där förkortningar diskuterades - den käre Lars Gunnar A. hävdade att det finns skrivregler för förkortningar men inga generella uttalsregler.

Postat: 22 aug 2007 14:20
av olarosengren
Läste en intervju med Tord Sundén. Jag tror det var ett gammalt nummer av Medvind. Han tyckte båtens namn skulle uttalas "I-Eff". Sedan om hans åsikt har att göra med vad som är god svenska eller inte kan ju diskuteras...

Postat: 22 aug 2007 14:31
av IF_admin
IF-båt härstammar från "internationell Folkbåt", vilket båten inte fick heta som entypsklass av Svenska Seglarförbundet efter protest från Folkbåtsförbundet.

Så man ka beteckna det som en förkortning. Ibland uttalar man förkortnngar si och ibland så. Ett exempel från Lund är AF som uttalas "a" "f" och ett annat från näringslivet, AB, som uttalas "a""b".

Förkortningar som betyder något (även annat) brukar ofta läsas ut i ord, t.ex KASK som står för t.e.x Karlskrona Konståkningsklubb.

Postat: 22 aug 2007 15:26
av Fredrik IF-1011
admin skrev:Ibland uttalar man förkortnngar si och ibland så.
Nja, jag försöker hävda att det bara finns ett sätt att uttala tvåbokstavsförkortningar - som bokstäverna de består av.

För längre förkortningar verkar det inte finnas några regler.

Eller vänta lite - akronymer menar jag. Alltså förkortningar som består av initialbokstäverna i de ingående orden.

Postat: 22 aug 2007 15:47
av IF_admin
Det kan nog vara som du skriver, men det finns säkert ett och annat undantag. Sedan är det ju så att språkbruk ofta skiljer sig från gällande språkregler. Det är ju så ett språk utvecklas... 8) ...ofta av barn och invandrare.. :?

Postat: 27 aug 2007 08:59
av Suzanne
Fredrik IF-1011 skrev: Och "sas" även om de vill att man skall säga "ess a ess".
SAS kan jo bare uttales ess ei ess og bare bety Special Air Service !
Eller hur ? :wink:

Postat: 27 aug 2007 11:37
av maja
Oberoende vad som gäller och vad koncernen anser har jag under hela mitt liv sagt att jag flög eller flyger med "sas". Och enligt vad som står på SAS hemsida står denna förkortning (fortvarande) för "Scandinavian Airlines".

Postat: 28 aug 2007 08:19
av Suzanne
maja skrev:Oberoende vad som gäller och vad koncernen anser har jag under hela mitt liv sagt att jag flög eller flyger med "sas". Och enligt vad som står på SAS hemsida står denna förkortning (fortvarande) för "Scandinavian Airlines".
Jeg burde ha visst bedre enn å dra intern jargong inn på dette forum. Beklager ! :oops:

Tilbake til saken: I Norge sier man konsekvent "i-eff". Jeg har aldri hørt noe annet. ("Iff" vil gi assosiasjoner til et visst forsikringsselskap.)